Un sistema de prevenció del risc de contagi per coronavirus en espais tancats gana la segona edició del Cienciathon 2020 impulsat pel Parc Científic de la UA

Cinc estudiants de diferents graus de la UA plantegen un sistema capaç d'avisar quan en un espai tancat existeix un major risc de transmissió de patògens aeris.

Alacant,2 de novembre de 2020.

La solució oferida per un grup d'estudiants de la UA a un dels reptes plantejats, concretament per l'empresa Labaqua, ha sigut la guanyadora de la segona edició de la marató de ciència i tecnologia, Cienciathon, que ha organitzat el Parc Científic d'Alacant (PCA) al costat de l'associació d'estudiants MULTITEC UA.

El grup format pels estudiants Carlos Fernández (Ciències), Sady Alcivar (Ciències Econòmiques), Samuel Montes (Ciències), Santiago Fernández (Ciències) i Sebastián Parker (EPS), van oferir una solució al repte plantejat per l'empresa Labaqua, basada en un sistema de prevenció de riscos de contagis de coronavirus en espais tancats. Aquest sistema estaria format per dos dispositius diferents: el primer, seria capaç de realitzar un mesurament dels paràmetres que tenen una implicació directa en la transmissió de patògens aeris com són la humitat relativa, la temperatura o la concentració de Co2, i el segon, una eina que calcula el risc de contagi, automatitza sistemes de ventilació i notifica a diferents dispositius la situació en cas de risc de contagi.

El vicerector d'Investigació i Transferència de Coneixement de la Universitat d'Alacant (UA) Rafael Muñoz, va ser l'encarregat de fer lliurament del premi de %u20AC 1.000 d'aquesta edició del Cienciathon 2020. Muñoz va mostrar la seua satisfacció i orgull per l'enorme talent desplegat per tots els equips i parafrasejant a un dels estudiants guanyadors va manifestar que %u201Csi en dos dies heu sigut capaços d'oferir solucions de tant de nivell, que no sereu capaços de fer amb més temps%u201D.

Durant l'esdeveniment de clausura es van poder visionar tots els vídeos amb la presentació de les solucions per part dels equips participants. Una eina per a conèixer la traçabilitat d'aliments sostenibles va ser la solució al repte plantejat per l'empresa Glen Biotech i que va quedar en segon lloc en les votacions del jurat. Altres solucions plantades van ser, al repte de l'empresa Bioithas una aplicació web per a la captació de pacients i al de Labaqua, a més de la solució guanyadora, una aplicació per a detectar Covs mitjançant sensors i una eina per a minimitzar l'impacte produït per fuita de gasos.

La gerent del PCA, Olga Francés, va ser l'encarregada de donar a conèixer l'equip guanyador, així com d'agrair tant a la UA com a l'Agència Valenciana de la Innovació (AVI) la seua inestimable col·laboració per a l'organització de l'esdeveniment. Francés també va destacar el paper fonamental jugat per les empreses vinculades al PCA, Labaqua, Glen Biotech, Nouss Intelligence, Lynx View i Bioithas, que, a més de plantejar els diferents reptes, van exercir de mentors durant tot el cap de setmana que va durar l'esdeveniment.