L'EMPRESA DEL PARC CIENTÍFIC D'ALACANT QUIXMIND ACCEDEIX A 200.000 EUROS DE FINANÇAMENT DEL MINISTERI DE CIÈNCIA I INNOVACIÓ.

La spin-off de la UA desenvolupa vehicles autònoms industrials configurables d'altes prestacions a través de la creació de mapes dinàmics (ESLAM) i aprenentatge per reforç (RL)

Alacant, 12 de juny de 2019. Quixmind, empresa de base tecnològica (EBT) sorgida de la Universitat d'Alacant i vinculada i instal·lada en el Parc Científic d'Alacant ha accedit a una línia de finançament de 200.000 euros del programa NEOTEC del Centre per al Desenvolupament Tecnològic Industrial (CDTI), organisme depenent del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats.

El Programa NEOTEC té com a objectiu el suport a la creació i consolidació d'empreses de base tecnològiques. L'aspecte més rellevant en les propostes recolzades en aquesta línia és que han de tenir una estratègia de negoci basada en el desenvolupament de tecnologia (la tecnologia ha de ser el factor competitiu de diferenciació de l'empresa), basant-se en la creació de línies de R+D+i pròpies.

En aquest sentit, l'investigador de la UA i fundador de Quixmind, Tomás Martínez, va patentar un mètode per a la creació de mapes dinàmics 1000 vegades més grans utilitzant els mateixos recursos. Per a aconseguir l'autonomia d'un robot fan falta dos ingredients bàsics. L'ESLAM (Localització i creació de Mapes de forma Simultània) i les tècniques de control i aprenentatge del vehicle.

Una de les tècniques més usades en l'actualitat d'ESLAM, és el GMapping, basada en filtres de partícules i que empra mapes de reixeta per a modelar l'entorn en el qual es mou el vehicle. Aquest sistema divideix l'entorn en petites cel·les que cobreixen tot l'espai en el qual es desembolica el vehicle.

"El gran problema d'aquest sistema és l'escalabilidad, ja que la memòria emprada per a emmagatzemar la informació creix linealment amb la superfície explorada pel vehicle. Nosaltres hem desenvolupat un nou sistema d'elaboració de mapes que només guarda el contingut que es refereix als contorns dels objectes que es van descobrint. Aquest sistema requereix molta menys informació amb la qual treballar, la qual cosa possibilita que els algorismes puguen ser més lleugers i puguen ser executats per processadors menys potents" explica Tomás Martínez.

El primer producte desenvolupat per l'EBT alacantina ha sigut una apiladora autònoma. "Hem transformat una apiladora elèctrica convencional, en una autònoma, amb capacitat de càrrega, descàrrega i transport de palés entre dos punts evitant obstacles i localitzant-se en entorns dinàmics", ha afirmat Tomás Martínez.